środa, 7 stycznia 2015

Jaki ul najlepszy dla Twojej gospodarki i jakie są typy uli?

Najlepszy ul

Jeśli nie wiesz jaki ul wybrać do własnej pasieki to przedstawię wam wady i zalety poszczególnych uli. Zapewne zastanawiasz się który jest najlepszy. Odpowiedź brzmi każdy, a mianowicie każdy ul jest przystosowany dla innej osoby, np starszy pszczelarz nie będzie zazwyczaj używał uli wielkopolskich ponieważ ciężko było by mu podnieść korpus i zrobić przegląd. Dlatego zależy od Ciebie jakie masz możliwości. Możesz też od razu kupić pszczoły z ulem, ale musisz się zastanowić jaki ul będzie dla Ciebie odpowiedni. Nie polecam kupowania każdego innego ula. Najlepiej mieć jeden typ ula w pasiece ewentualnie 2 przy większej ilości uli. Polecam jeden rodzaj ponieważ kiedyś będziesz miał słabszą rodzinę i musisz ją jakoś wzmocnić np dodając czerw z innego ula to po prostu ją podasz bez większych problemów. Problem zaczyna się gdy masz różne ule, a mianowicie ramka z silnej rodziny nie wchodzi do słabszej i trzeba przycinać czerw. W taki sposób zmarnujesz czerw czyli cenne pszczoły dlatego takie postępowanie mija się z celem. Ale już nie będę Cię zanudzał tylko pokażę Ci jakie są rodzaje uli, wymiary ramki i ich plusy i minusy.

Typy uli:

-ul  dadant: 435 x 300 mm


-ul warszawski zwykły: 360 x 230 mm
-ul warszawski poszerzany: 300 x 435 mm


-ul Ostrowskiej: 360 x 230 mm


-ul wielkopolski: 360 x 260 mm


Ul dadant:


zalety:

-wielkie gniazdo,
-ograniczenie matki w czerwieniu,
-dobry ul jeśli w twojej okolicy nie ma nadzwyczajnych pożytków,
-matka dobrze czerwi na dużej ramce wiosną

wady:

-ciężka zimowla



Ul warszawski zwykły:


zalety:

-wygodny przy przeglądach
-dobra zimowla pszczół
-nie trzeba dźwigać korpusów
-ul jest stabilny nie przewróci się,
-można kupić od starszych pszczelarzy po okazyjnej cenie,
-zachowanie "żelaznej rezerwy" miodu na zimę,
-polecany dla początkujących pszczelarzy,

wady:

-brak możliwości prowadzenia pasieki wędrownej jedynie stacjonarnej,
-ograniczona ilość ramek,
-zazwyczaj brak wyjmowanej dennicy.

Ul warszawski poszerzany:


zalety:

-Dużo miejsca w gnieździe, nie trzeba się martwić gdzie postawić plastry z miodem żeby pszczół nie pognieść,
-Świetna zimowla,
-Nie ma obawy zalania gniazda w trakcie podkarmiania na zimę,
- Bardzo dobry ul dla osób lubiących obserwować rodzinkę a mianowicie można je oglądać przez drzwiczki boczne,
-Dzięki drzwiczkom ułatwione czyszczenie dennicy po zimie, można wsadzić wkładkę na czas zwalczania warrozy, 
- nie trzeba dużo dźwigać,
-ul jest stabilny nie przewróci się,

wady:

-Ciężkie do transportowania także odpada możliwość pasieki wędrownej,
-ograniczona ilość ramek,
-brak wyjmowanej dennicy.

Ul Ostrowskiej:


zalety:

-możliwość dołożenia korpusu jeśli rodzina jest silna,
-można prowadzić pasiekę wędrowną,

wady:

-podnoszenie ciężkich korpusów,
-wskazana pomoc drugiej osoby przy kładzeniu korpus na korpus aby nie gnieść pszczół,
-muszą być silne rodziny do zimowli, rodzine zimuje sie na 2 korpusach,


Ul wielkopolski:


zalety:

-łatwa dostępność, stanowią większość uli w Polsce,
-możliwość trzymania większych rodzin,
-rodziny szybko dochodzą do silnej siły po zimowli,
-można prowadzić pasiekę stacjonarną i wędrowną,
-łatwe ograniczenie matki w czerwieniu,
-karmienie poprzez słoik (mieści się w nadstawce),
-prosta konstrukcja,
-jedna krata odgrodowa.

wady:

-kręgosłup się męczy przy przenoszeniu większej ilości korpusów,
-można zagnieść więcej pszczół przy przeglądach korpusami,

To chyba wszystkie wady i zalety które mi wpadły do głowy, jeśli coś pominąłem to proszę napisać w komentarzach a na pewno wezmę to pod uwagę i dodam do postu.

jeśli już wiesz jaki ul zrobić/kupić to teraz może nauczysz się jak rozpalić podkurzacz?
Pozdrawiam Adrian :)




3 komentarze:

Masertiger pisze...

Zakładałem pasiekę u mnie na wsi, kupiłem z tej firmy Łysoń https://lyson.com.pl/ miodarkę, ule oraz kombinezon pszczelarski, a także inny drobny sprzęt pszczelarski. Jestem zadowolony zwłaszcza z miodarki, ponieważ posiada kompaktowe wymiary i łatwo ją się obsługuje, idealna dla mnie, jako pasjonata pszczelarstwa

Masertiger pisze...

Zakładałem pasiekę u mnie na wsi, kupiłem z tej firmy Łysoń https://lyson.com.pl/ miodarkę, ule oraz kombinezon pszczelarski, a także inny drobny sprzęt pszczelarski. Jestem zadowolony zwłaszcza z miodarki, ponieważ posiada kompaktowe wymiary i łatwo ją się obsługuje, idealna dla mnie, jako pasjonata pszczelarstwa

Unknown pisze...

Cześć bardzo bym chciał założyć pasiekę. Jestem poczatkujacy w tej dziedzinie i mam 30ar działkę za domem a że blisko lasu i łąk pomyślałem że to może być dobra lokalizacja (30km od miasta .proszę o informację jaka ilość uli jest opłacalna jako pasieka zarobkowo .ONZ.unicef@gmail.com dziękuję